Wat in het echt natuurlijk veel leuker is

Maar hier dan toch even een monoloog over mezelf,

omdat dat zo hoort op een website

ik ben Ronald Vonk


Mijn werk en passie is het bedenken en maken van mooie dingen. Mijn liefde voor fotografie en film is er al zo lang als ik me kan herinneren. Als je mijn fine art fotografie of mijn korte films bekijkt herken je misschien wel wat van mijn inspiratiebronnen: Avonturen uit de boeken, films en computergames van mijn jeugd. In mijn werk voor klanten uit dit zich in mijn kijk op fotografie. ‘Storytelling’ en ‘filmisch’, zou je het kunnen noemen. Dat zijn termen die je tegenwoordig misschien te vaak hoort, maar ik hou van de magie van verhalen, van fantaseren, romantiseren. Van de theatrale versie van de werkelijkheid zoals die gemaakt wordt op een filmset.

Stijl


Goede fotografie is persoonlijk en je kunt natuurlijk alleen jezelf zijn. Toch vind ik dat de visuele stijl ook moet worden afgestemd op wat het beste bij het project past. Vaak bepaal je dat gezamenlijk. Een portret voor in een magazine kan iets heel anders vragen dan een bruidsfoto. Toch is hoe de fotograaf de wereld ziet altijd aanwezig. Ik vind vooraf kennismaken, het hebben van een ‘klik’ en jezelf kunnen zijn erg belangrijk!

Achtergrond


Naast mijn fotografie ben ik als professionele creatieve nerd op meerdere gebieden actief geweest. Ik ben afgestudeerd als ingenieur (Computer Science). In de afgelopen 23 jaar heb ik ook gewerkt als visual effects artist, software engineer, user experience designer, 3D-modelleerder, en in de filmcrew op diverse filmsets. Ook ben ik medeoprichter geweest van een aantal succesvolle start-ups. Ik merk dat deze verschillende vaardigheden vaak complementair zijn, een schat aan creatieve en technische ervaring om uit te putten.

Fine art


Voor mijn eigen creatieve projecten werk ik meer als kunstenaar. In iedere foto wordt veel tijd en aandacht gestoken, ook bij het verzorgen van de afdruk. De meeste foto's zijn gemaakt om in zeer groot formaat geëxposeerd te worden. Mijn fine art fotografie is beschikbaar in limited edition prints in verschillende formaten. Er wordt gewerkt aan een fotoboek.

“I believe itʼs impossible to completely master anything. We should try to maintain an inquisitive, ‘beginnerʼs mind’.


Even if youʼve done something your whole life, there is always something new to try and to learn.”

Analoge fotografie met vintage camera's


De camera doet er niet toe, zeggen sommige fotografen


Ik ben het daar niet mee eens. Natuurlijk wil men daarmee vooral zeggen dat het de fotograaf is die de foto maakt en niet de camera. Dat is absoluut waar, maar de camera doet er zeker toe. Net als het instrument van een muzikant, is het je gereedschap. En fijn gereedschap is belangrijk! Een fotograaf kan van zijn camera's en lenzen houden. Ze inspireren en zijn een verlengstuk van zijn ogen, handen en creatieve expressie.


Voor mijn fotografie zet ik graag bijzondere camera's in. De professionele analoge camera's van vroeger zijn een genot om mee te werken. Moderne digitale camera's zijn ook voor mij onmisbaar, maar ik maak weleens de vergelijking met pianospelen: Het spelen op een piano of vleugel voelt en klinkt heel anders dan het spelen op een synthesizer of elektronisch keyboard. Beide hebben een plaats verworven in de muziek!


Mijn klanten kan ik beide aanbieden. Digitaal als basis, met de mogelijkheid om snel veel beelden van belangrijke momenten te kunnen schieten. Analoog als bijzondere aanvulling, voor net dat beetje extra authenticiteit, sfeer, en gevoel. Echter dan een Instagram filter. Om open te staan voor het onverwachte, of gewoon omdat het er leuk uit ziet, zo'n ouderwets apparaat. Vintage is cool!

 

Cinematic fotoshoot


Met een foto vertel je een verhaal. Voor dat vertellen kun je verschillende visuele talen gebruiken. De taal van Hollywood is er wat mij betreft een van. Het toepassen van een filmische benadering van portretfotografie kan wat mij betreft iets heel bijzonders opleveren. Dat begint al vooraf, met het uitzoeken van de locatie, kleding, aankleding en props.


Beelden ter ondersteuning van een gepubliceerd verhaal (editorial), of op zichzelf staand als uniek portret met familie of vrienden. Als je zelf filmliefhebber bent is dit een onvergetelijke ervaring. Het bedenken van een thema of inspiratiebron, en de shoot pakken we aan alsof we ons op een filmset bevinden.


Het Werken op filmsets is ook voor mijn fotografie een bron van inspiratie

1st & 2nd Assistant camera

Het werken op een filmset is vergelijkbaar met het spelen in een symfonieorkest. Gezamenlijk creëer je, synchroon in het moment, iets magisch dat het individu overstijgt.

Ik hou van de magie van het filmmaken en de hele wereld aan ambachten die daarbij komt kijken. Zelf heb ik voor diverse internationale korte films in de camera crew gewerkt als 1st en 2nd AC. In mijn vrije tijd heb ik een aantal eigen films geschreven en geregisseerd. Het werken op filmsets is voor mij nog steeds een bron van inspiratie.


Op een filmset ligt de lat hoog: Een grote groep mensen werkt perfect synchroon om iets groots mogelijk te maken. Iedereen is gefocust op zijn of haar eigen rol én op het geheel. Zelfs als de film uiteindelijk een mislukking is, heeft ieder individu op de set een performance gegeven naar zijn of haar beste kunnen. Van de acteurs tot degenen die de camera bedienen.

All that matters is that youʼre making something you love, to the best of your abilities, here and now.

The Creative Act, Rick Rubin